13 Mart 2012 Salı

Reklam sektörü

Çok acayip bir sektördür. Şöyle bir geriye çekilip baktığınız taktirde reklam sektörünün çok bambaşka kollarından bir sürü kişinin faydalandığı ya da ekmek yediğini fark edeceksiniz. Çünkü bu sektör artık o kadar gelişti ki hayatımızın her yerinde var. Öyle ki kafamızı şöyle sağa, sola çevirip baktığımız her yerden farklı birşey fışkırıyor. Hatta boyut o kadar genişledi ki bir yemek yerine gittiğinizde tabağın altına konulan kağıttan tutun, kolonyalı mendilin arka yüzüne kadar reklam var.

Şimdi biraz bu işten faydalanan kısımlara geçeceğim. Firmalar bu iş için gerçekten çok ciddi bütçeler ayırabiliyor ve iş o kadar dallanıyor ki yapıştırmalarını yapıştıran servislere ücretsiz kasko yapan firmalar, internette sitesine reklam koyarak gelir elde edenler, viral yapımlara imza atıp gelir elde edenler ve saymakla bitmeyecek bir sürü bireysel ya da kurumsal kazanç dönüyor. Bana birazda komik geliyor aslında oysa sadece daha fazla kitleye ulaşmak için ortaya dökülen paralar o kadar ciddi ki bu hepimizi ürpertmeli. Çünkü artan reklam maliyetleri aynı zamanda tüketiciye ürün fiyatı olarak yansıyacaktır.

Her yerde karşımıza çıkıyor reklamlar hatta evimizin içine kadar giriyor. İnsanların en fazla maruz kaldığı da bir çok zaman TV ekranında ki reklamlar oluyor. Aman diziyi, filmi kaçırmayayım bahanesiyle mecbur oturup izliyor. Tabi izlerken de ister istemez bir sürü saçma, kötü, komik reklamla karşılaşabiliyor. Peki niye çoğu zaman reklamlar kaliteli olmuyor ya da özgün olmuyor gibi sorular dolaşıyor açıklayayım efendim.

İşlerin arka planı asla insanların düşündüğü gibi işlemez. Bir çok reklam firmasının en kolay yol olarak gördüğü şey kesinlikle cinselliktir. Kadın olsun, erkek olsun hiç fark etmez. Özellikle en kolay kandırılabilecek kesim olan ergen(teenage) gençlik bu tarz şeylerden fazlasıyla etkileniyor. Örnek vermek gerekirse "biscolata" adlı ürün reklamlarından sonra sosyal medyaya bir bomba gibi düşmüş. Bırakın artık kanallarda oynayan reklamları insanlar bedavadan ürünün reklamını yapmaya başlar olmuş ama kimse farkında değil. Demek ki cinsellik başarıyı getiriyor muymuş? Evet

Reklamlar bilinçli olarak kötüde yapılır. Mesela belli bir süre önce "Turkcell" firmasının yapmış olduğu reklam çok eleştirilmişti. Artık "Turkcell" reklamcı firmasını değiştirsin, oynatmayın şu reklamı gibi eleştiriler almıştı. Peki ya gerçekten isim herkes tarafından yankı bulmuş muydu? Evet

Hoşunuza giden reklamlarda vardır. En hoş reklamların sahiplerinden birisidir coca cola firması ama hep bir klasiği vardır. Çıkan asit sesi ve içildikten sonra çekilen bir nefes işte bu da reklamla seni çekerken farkettirmeden düşürdüğü tuzaktır. Bir sinemaya gittiğinizde muhakkak en sağlamından bir cola reklamı çıkar ve böylece verilen mola süresinde girişte alınan cola'dan daha fazlası satın alınır. Bilinç altına farkettirmeden çok güzel mesaj yollarlar ve durum başarılı.

Şimdi aklıma gelenleri yazdıktan sonra en önemli kısıma geliyorum. Niye kaliteli reklam yapılmıyor? İşte dışarıdan bakıldığında reklamcılar oturur fikirler ortaya koyar güzel yaratıcı şeylerde çıkaranlar muhakkak vardır. Fakat patron diye kocaman bir olgu vardır. Türk halkının bundan etkilenmeyeceğini öne sürebilir. Reklam filminin üzerine istediği öğeleri katılmasını isteyebilir. Pek çok zaman aklınızda her ne kadar süper şeyler bile olsa patronun hoşuna gidecek işler çıkarmak zorundasınızdır. Bir çok zamanda rekabet gereği üst düzey yöneticilerden tarafından talep edilen rakip reklam çıkartma isteğidir.

Yani bu sektörü baltalayan her zaman patron kavramıdır. O halkın üzerinde nasıl bir tepki bırakacağını iyi ölçtüğünü düşünendir ve bir patron için asla reklamın iyisi kötüsü olmaz.

2 yorum:

  1. Tam anlamıyla aradığım cevap oldu, sağol :)
    Bir nevi sübliminal mesaj gibi aslında o zaman.
    Özellikle cinsellik öğeleri kullanılarak, bedavaya reklam yapılmasını sağlamak çok mantıklı bir nedenmiş.
    Eline sağlık ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim ne demek yardımcı olabildiysem ne mutlu bana =)

      Sil